Felejthetetlen, felemelő és nagyszabású gálakoncerttel zárult 2024. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaházban az immáron hatodik, a Magyar Corvin-lánc Testület Elnökhelyettese által tíz évvel ezelőtt útjára indított, nevével fémjelzett Marton Éva Nemzetközi Énekverseny.
Marton Éva világhírű operaénekes, drámai szoprán, felbecsülhetetlen értékű tudásának átadásán túl az elmúlt évtizedben elhivatottan szenteli idejét saját alapítású énekversenyének, amely hazánkat a komolyzenei élet figyelmének középpontjába állítja. A verseny kiemelkedő helyet foglal el a világ legrangosabb zenei megmérettetései között, 2018-ban felvételt nyert a Nemzetközi Zenei Versenyek Szövetségébe (WFIMC).
Az idei ünnep a tizenkét döntőbe jutott versenyző fellépésével, valamint a díjak átadásával ért véget a Magyar Állami Operaházban. A gálakoncert védnöke, Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter volt, aki köszönetét fejezte ki Marton Évának, valamint a nemzetközi zsűri tagjainak és a szervezőknek a kiemelkedő színvonalú munkáért. Gratulált a versenyzőknek, és kiemelte, a részvétel egyben remek lehetőség karrierjük építésére. Marton Éváról szólva elmondta: a művésznő feledhetetlen emléket hagyott a nemzetközi operaszínpadokon, az egész világ operaéletének ragyogó csillaga, aki örökre a halhatatlanok sorában foglal helyet.
Marton Éva köszöntőjében rámutatott, a verseny és a jelentkezők színvonala az elmúlt tíz év során folyamatosan emelkedik, egyre jobb énekesek, kiváló tehetségek érkeznek a megmérettetésre a világ minden tájáról. Köszönetét fejezte ki Ókovács Szilveszter főigazgatónak, hogy az Operaház helyet ad a gálának, Kutnyánszky Csaba rektorhelyettesnek a Zeneakadémia kiváló szervezéséért, valamint a zsűri tagjainak értékes munkájukért. Emlékeztetett, hogy a verseny 2014-es indulása mérföldkőnek számított, amelyre sok év előkészítés után kerülhetett sor, amikor Batta András zenetörténész, korábbi rektor segítségével a Zeneakadémia befogadta az eseményt. Nincs ilyen verseny, nincs ilyen Operaház, nincs ilyen Zeneakadémia a világon, mint amilyen nekünk van – mondta Marton Éva. „Barátságos, kedves és tehetséges nép a magyar, fel tudjuk venni a versenyt bárkivel a világon, akár a tudományban, akár az irodalomban, akár a zenében.”
A verseny rangját jól mutatja, hogy közel kétszáz ifjú tehetség küldte el videófelvételét a selejtezőbe. A 75.000 euró összdíjazású megmérettetés kiváló lehetőség az énekesek számára, hogy a világ legnagyobb operaénekesei, művésztanárai és impresszáriói előtt mutathassák be tudásukat, és növeljék nemzetközi ismertségüket. A kiválasztottak a Zeneakadémia Nagytermében léptek fel, amelynek falai között Marton Éva kivételes karrierje elindult. A gálakoncerten Halász Péter, az Operaház első vendégkarmestere vezényelte a Magyar Állami Operaház Zenekarát.
Amint az már előző este a Zeneakadémián tartott döntő során nyilvánossá vált, a 30 ezer euróval járó első díjat Jihoon Park koreai tenor kapta, a 20 ezer euróval járó második helyezett Mihai Damian román bariton, a 10 ezer euróval járó harmadik helyezett Hongni Wu kínai mezzoszoprán lett. Marton Éva személyes különdíját, amely a Magyar Művészeti Akadémia jóvoltából 10 ezer euróval jár, Alexandra Zotova orosz szopránnak ítélték oda, a közönségdíjat pedig Yeeun Yeo koreai szoprán kapta. Rangos különdíjak átadására is sor került, a legjobb Liszt-dal interpretációért járó elismerést a zsűri Zoe Hippius orosz szopránnak, valamint Jihoon Park koreai tenornak ítélte. Utóbbi felkérést kapott a Magyar Állami Operaháztól is, éppúgy, mint Hongni Wu kínai mezzoszoprán. Mihai Damian román bariton fellépési lehetőséget kapott a Művészetek Palotájától és a Magyar Rádió Művészeti Együttesétől. Dinmukhamed Koshkinbajev kazah bariton a Classic Mecenat Foundation of Mongolia ezer eurós Bravo Baritone díjátkapta. Elizaveta Kulagina orosz szoprán a Zeneakadémiától és a Magyar Állami Operaháztól kapott meghívást, továbbá elnyerte a Fidelio médiacsomagját, Shannon Keegan amerikai szoprán a Magyar Zene Háza meghívását, Gebe-Fűgi Renáta magyar szoprán pedig a Papageno médiacsomagját vehette át.
„Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben” – Marton Éva gondolata, amely a Nemzetközi Énekverseny mottójává vált.
Kapcsolódó tartalmak: